TRENDWATCHER ADJIEDJ BAKAS
Visionair des vaderlands’ (Telegraaf), ‘trendwatcher des vaderlands’ (NRC Handelsblad) en’ vooruitblikkoning’ (de Volkskrant), verkocht meer dan 1 miljoen boeken. Zijn nieuwste boek (samen met co-auteur Andre van Dam) heet De Digitale Werkplek. www.bakas.nl

We leven niet meer in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. De periode van 2018-2100 zal later in de geschiedenis het Tweede Machinetijdperk gaan heten. De Digitale Transformatie leidt de komende tijd tot een radicale verandering van de manier waarop mensen werken, en uiteindelijk komen er nieuwe businessmodellen. 

 

Het Tweede Machinetijdperk zal de wereld net zo disruptief veranderen als in de 19e eeuw gebeurde met de Industriële Revolutie. De Industriële Revolutie werd versneld door de oorlogseconomie als gevolg van de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) en de Frans-Duitse Oorlog (1870- 1871). Ook het Tweede Machinetijdperk wordt versneld door de nieuwe oorlogseconomie: handelsoorlogen, spanningen tussen de winnaars en verliezers van de vooruitgang, terrorisme door radicale islam en reactieterrorisme daarop. Dit leidt allemaal tot de Israëlisering van de wereld. De nieuwe zijderoutes die China aanlegt omvatten niet alleen transport en logistiek, maar het zijn ook digitale zijderoutes. Bedrijfsspionage en cybercrime nemen toe door de digitale verbondenheid.

 

 

TIPPING POINT
Digitale oplichting wordt steeds professioneler met steeds authentieker lijkende spookfacturen. Maar je bedrijf kan ook helemaal ontregeld raken door cyberaanvallen. Investeer dus in up to date digitale security, want je bent kwetsbaarder dan ooit. 

 

Het Tweede Machinetijdperk is uiteindelijk de Nieuwe Renaissance. Gewoonten maken oud, jong blijf je door de bereidheid tot verandering. Al eeuwenlang is technologische innovatie het vliegwiel achter economische groei. Technologie maakt productie efficiënter en goedkoper en verhoogt de arbeidsproductiviteit. Ze gaat ten koste van banen, maar creëert ook altijd nieuw werk en verhoogt zo de welvaart. Uiteindelijk gaat dit ook gebeuren in het Tweede Machinetijdperk.

 

Alle grote digitale trends bereiken nu hun tipping point of kantelpunt. Dat is het punt waarop bedrijven echt gaan kantelen. Social, Mobile, Analytics en Cloud (SMAC) zijn volwassen geworden, vloeien in elkaar over en versterken elkaar: een nexus of forces. Tel hierbij op het Internet of Things (IoT), Artificial Intelligence (AI) en Virtual Reality (VR). Een digitale storm raast over het bedrijfsleven; oude verdienmodellen verdwijnen, nieuwe komen ervoor in de plaats.

 

Een nieuwe golf van automatisering brengt banen in gevaar, met name op middelgeschoold niveau. Maar wie bang is voor de toekomst, heeft de toekomst al half bedorven. Machines zijn in staat om niet-routinematige, cognitieve taken uit te voeren, zoals autorijden, juridische documenten opstellen, rechtspreken en sportverslagen of beursberichten schrijven. 47 procent van de huidige beroepen bestaat daardoor over twintig jaar niet meer (Oxford). In Nederland verdwijnen van 2019 tot 2030 jaarlijks 300.000 banen (McKinsey).Maar technologie kan ook vanaf 2019 elk jaar 320.000 banen creëren, waarvan een derde volledig nieuw zal zijn.


Vooralsnog ligt het tempo waarin machines werk overnemen veel hoger dan het tempo waarin nieuwe banen worden gecreëerd. We stevenen af op een fase met langdurige technologische werkloosheid. Om het tij te keren moet de technologische revolutie worden omarmd. Er moet worden geïnvesteerd in technologie, in infrastructuur, in de mens en in onderwijs. Maar liefst 1,7 miljoen volwassen Nederlanders heeft volgens de OESO zeer lage skills. Om de digitale transformatie soepel te laten verlopen moet de kennisinfrastructuur worden versterkt. Life Long Learning moet werkelijkheid worden. De kennis en vaardigheden die vroeger een carrière lang meegingen, verouderen tegenwoordig binnen vijf jaar. Met name technische kennis en vaardigheden verliezen hun houdbaarheid snel. Scholing wordt daarom belangrijker dan ooit en we zullen er steeds meer tijd aan besteden, zowel werktijd als vrije tijd. Daarbij moeten we soft skills niet vergeten. Die geven ons een voorsprong op machines. Mensen zullen altijd beter zijn dan machines in het met andere mensen omgaan. 

 

We gaan onze tijd anders indelen en werk en privé lopen verder door elkaar. We gaan niet meer naar ‘de zaak’, maar werken thuis en onderweg. We worden allemaal kenniswerkers. Met grote vrijheden, maar ook met grote verantwoordelijkheden en een sterk zelfbewustzijn.


Alle organisaties worden plat. De dresscode verdwijnt en elke dag wordt casual. We worden co-creators enwerken in tijdelijke teams met collega’s van over de hele wereld. Sommige van hen zullen virtueel zijn en de avatar maakt zijn intrede op de werkvloer die dankzij Virtual Reality en Augmented Reality ook zelf deels virtueel wordt. Stemherkenning en Gezichtsherkenning stuwen aI voort. Het fysieke kantoor wordt een plek waar we ons thuis voelen en prettig voelen. Waar we mensen ontmoeten, netwerken, maar ook ontspannen. Weg met de saaie kantoortuin en leve de Office Experience! De 3-daagse werkweek komt eraan. Dat betekent niet dat we het minder druk krijgen. De deel- en ruileconomie groeien, we gaan steeds meer zelf maken en we zoeken bijbaantjes: hosselen. Vaak via de gig economy, waar Big Brother heerst. Er komen nieuwe vormen van sociale zekerheid voor wie het niet alleen kan. Nederlanders en Vlamingen hebben altijd technologie omarmd en innovatie zit in ons bloed. Dat zal ook nu weer blijken. Het leven bestaat uit vallen, opstaan en doorgaan. We zijn nooit te oud om te leren of om opnieuw te beginnen. Als dat onze grondhouding is, komt het goed, in het Tweede Machinetijdperk. Het mooiste tijdverdrijf is en blijft immers: dansen op toekomstmuziek. 

 

MEER LEVENSHYGIËNE
2019 is volgens de Chinezen het Jaar van het Zwijn. Zo’n jaar staat voor noeste vlijt, gulheid, doelgerichtheid, kalmte, hyperhumanisme en verantwoordelijkheidsgevoel. In 2019 bloeit de natuur weer op, dankzij de mens, die kiest voor meer levenshygiëne: het ‘bosbad’ wordt dus hip nu we stilte gaan herwaarderen. In de post truth maatschappij is connectiviteit de nieuwe religie en offline leven is nieuwe luxe. We zingen vaker, alleen of samen, en versterken ons immuunsysteem door regelmatig te vasten. Underground media en het dark web krijgen meer statuur. Er komen cryptomunten op basis van diamanten, goud, kunstobjecten en andere waardevolle spullen. Er ontstaan parallelle economieën. Zonne-activiteit beïnvloedt de economie en de vertrouwenscrisis in de samenleving beweegt zich van lagere naar hogere klassen. Warmisme en klimaatverdwazing leiden tot stijging van energieprijzen. De digitale infrastructuur vereist veel energie, dus ook dat wordt een aandachtspunt. Energiezuinige IT wordt belangrijk voor het bedrijfsleven. Al met al niet saai!


Ik wens de lezers van dit mooie DataByte Digizine een mooi jaar toe!

 

Trendwatcher Adjiedj Bakas

 
12/14
Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.
Loading ...