Digitalisering bij Schumacher

Packaging & Display 

Op elke plek en elk moment direct inzicht 

 


PROJECT TOOL

Schumacher Packaging & Display is gespecialiseerd in het maken van Point of Sales (displays) in de kartonnage voor met name A-merken zoals Unilever, Coca-Cola, Ferrero, Campina e.d. Het bedrijf is onderdeel van de Duitse multinational Schumacher Packaging.

 

Met Peter Mathijssen (verantwoordelijk voor Finance, HR en IT bij Schumacher) spraken wij over Schumacher en de toegevoegde waarde van de Project Tool die wij voor hen hebben gerealiseerd. De door Schumacher gemaakte displays staan op strategische plaatsen bij allerlei retailers, vaak voorzien van actiematige producten. De displays triggeren de emotie. Ze zijn meestal gekoppeld aan kortlopende marketingacties van de klanten, ondersteund door commercials op diverse media. Dit impliceert dat snelle en tijdige levering van groot belang is. De displays moeten in de winkels staan als de actiemelding via krant of TV bij de consument terecht komt.

 

KLANTORDERGESTUURDE PRODUCTIE: DE PLANNING IS HEILIG

De productie is klantordergestuurd. Levering is meestal mogelijk binnen 2 à 3 weken. Het gaat hierbij vaak om minder grote ordervolumes, variërend van 500 tot 2500 stuks. De planning is heilig. Orders worden turnkey geleverd, eventueel tot en met plaatsing van de gevulde displays in de winkels.

PAPIEREN DOSSIER ZORGT VOOR GROEIEND AANTAL NADELEN

Schumacher gebruikt een ERP systeem als ondersteuning voor de primaire processen. Daarnaast werd met een papieren dossier gewerkt, met daarin allerlei specifieke informatie waar het ERP systeem niet in voorzag. Dit dossier volgde de order door het hele bedrijf. Het dossier kende een groeiend aantal nadelen: het moest door steeds meer mensen behandeld worden waardoor doorlooptijden toenamen. Ook de afstemming met de klant en externe partijen, zoals grafische vormgevers, vergde veel tijd en versiebeheer gaf problemen. De behoefte aan een digitale oplossing groeide met de dag.

NAAST ICT PARTNER OP INFRA, NU OOK PARTNER OP HET GEBIED VAN SOFTWARE

Wij zijn al jaren de IT partner op het gebied van levering en beheer van de werkplekken en systemen. Toen wij aanboden om voor het dossier een digitaal systeem te ontwikkelen riep dat bij Peter twee vragen op: zij beheren al de infrastructuur, wil je bij dezelfde partij dan ook software laten maken? En als je alles in één hand legt, creëer je dan een zeker risico? Na gesprekken over onze toegevoegde waarde en grote winst op efficiency heeft Peter ons de opdracht tot vooronderzoek gegeven, gevolgd door het opstellen van het functioneel ontwerp. Vervolgens hebben wij het systeem ontwikkeld.

 

PROJECT TOOL ALS AANVULLING OP HET ERP SYSTEEM: OP ELK MOMENT, ELKE PLEK DIRECT INZICHT IN HET PROCES

Peter is enthousiast over het resultaat, de Project Tool (of PT): ‘’PT wordt door iedereen gebruikt, het is een essentieel bedrijfshulpmiddel geworden. PT is gekoppeld aan het ERP systeem, het haalt daar de basis informatie op waarna de projecten binnen PT verrijkt worden met allerlei andere informatie over de orders.”

 

Hoofdgebruiker van PT is het bedrijfsbureau. PT wordt ook gebruikt binnen de studio, bij verkoop, productie en levering. PT bevat allerlei gestandaardiseerde informatie over actuele orders en wordt daarnaast als archief gebruikt, zodat bijvoorbeeld repeat orders efficiënt gepland kunnen worden. De informatie is altijd voor iedereen op digitale wijze beschikbaar. PT is een mooi voorbeeld van wat digitalisering een bedrijf kan brengen. Binnenkort start de vervanging van het ERP systeem. Peter voorziet dat PT tijdens deze vervanging wel wat gewijzigd moet worden, maar de toegevoegde waarde zal blijven bestaan.

Schumacher

 
6/14
Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.
Loading ...