De wijze waarop digitalisering een grote bijdrage levert aan de productiviteit en winstgevendheid van onze klanten

 

Control media & schumacher

 

Tekst: Gé Kapteijn

Artikel 3_43

 

Digitalisering heeft veel positieve effecten op het functioneren van organisaties. Met digitalisering bedoelen wij: het, met behulp van ICT, maximaal ondersteunen van alle handelingen binnen een organisatie. Op deze wijze levert digitalisering een grote bijdrage aan verhoging van uw productiviteit en winstgevendheid. U zet uw bedrijfsmiddelen efficiënter in, transacties versnellen en er is een betere informatie-uitwisseling. Hierdoor sluiten uw producten en diensten nog beter aan bij de behoefte van uw klanten!  

 

Onze aanpak: volop digitaliseren, maar dan zonder stress en risico’s

Wij helpen organisaties om op een beheerste wijze vol in te zetten op deze digitalisering. Niet in de volle breedte veranderen, met alle stress en risico’s die daarmee gepaard gaan. Nee, een snel vooronderzoek wordt gevolgd door een realistisch plan om in korte tijd concrete stappen te zetten. Wij richten ons enerzijds op elimineren van papierstromen door het invoeren van document management oplossingen zoals Microsoft SharePoint. Anderzijds bouwen onze software engineers efficiënte registratie toepassingen op maat, met handige koppelingen naar bestaande (standaard) software systemen. Onze data experts halen en combineren allerlei gegevens uit uw bestaande systemen en databronnen en presenteren dit als informatie op elk willekeurig medium. U kunt hierdoor op elk moment, op elke plek een direct overzicht krijgen van alles wat er in uw organisatie gebeurt.

 

Twee organisaties die wij van slimme toepassingen hebben voorzien zijn Control Media en Schumacher

 

Verzendlabel applicatie voor control media

Control Media is een grafisch productiebedrijf gespecialiseerd in het bedienen van de internetdrukkerij sector. Zij zijn in Nederland de grootste drukker voor webshops, daarnaast leveren zij ook veel werk binnen Europa. De orders komen binnen vanuit diverse klanten/portalen. De IT bij ControlMedia is in handen van Hans en Boris. Zij worden door ons ondersteund als IT partner, met aanspreekpunten collega’s Rob (Managed Services) en Quinten (Software Developer). Een belangrijke rol bij Control Media wordt vervuld door het verzendportaal. Hier worden de verzendlabels aangemaakt, conform specificaties van de diverse vervoerders. Die specificaties worden door TransSmart beheerd en aangeleverd. De koppeling met TransSmart is dus van groot belang. Bij het project dat gericht was op het maken van het verzendportaal, waren wij betrokken voor de infrastructuur.  

 

Door snel schakelen werden wij naast infra, ook software partner van controlmedia

De applicatie verzendportaal moest één pakbon en een uniforme werkwijze mogelijk maken. De leverancier van de software kon niet snel acteren. Wij konden wel snel capaciteit bieden en kregen de vraag om de applicatie te bouwen. Collega Sjors maakte het functioneel ontwerp, vervolgens hebben we, in nauwe samenwerking met Boris, de applicatie gebouwd. Collega Quinten heeft alles gebouwd en opgeleverd. In eerste instantie diende de oplossing samen te werken met Parcel Pro, later is dit naar tevredenheid omgebouwd naar TransSmart. Boris beheert de XML en achterliggende mapping van de applicatie. Daardoor kan hij wijzigingen in de verzendpartij (Post NL, DHL, etc.) zelf regelen. De applicatie verzorgt thermisch vervaardigde labels. Dagelijks zijn er 800 tot 1.000 orders, met meerdere dozen. Al deze dozen komen aan het einde van de verwerking langs de applicatie. De applicatie haalt de juiste informatie op uit het interne order en verwerkingssysteem, zorgt voor het correcte label (vervoerder specifiek) en informeert de betreffende vervoerders dat de zending klaar staat.


Databyte ontwikkelde de project tool voor schumacher packaging & display

Schumacher Packaging & Display (te Breda) is gespecialiseerd in het maken van Point of Sales (displays) in de kartonnage voor met name A merken zoals Unilever, Coca Cola, Ferrero, Campina e.d. Het bedrijf is onderdeel van de Duitse multinational Schumacher Packaging.

Met Peter Mathijssen (verantwoordelijk voor Finance, HR en IT bij Schumacher) spraken wij over Schumacher en de toegevoegde waarde van de Project Tool die wij voor hen hebben gerealiseerd. De door Schumacher gemaakte displays staan op strategische plaatsen bij allerlei retailers, vaak voorzien van actiematige producten. De displays triggeren de emotie. Ze zijn meestal gekoppeld aan kortlopende marketingacties van de klanten, ondersteund door commercials op diverse media. Dit impliceert dat snelle en tijdige levering van groot belang is. De displays moeten in de winkels staan als de actiemelding via krant of TV bij de consument terecht komt.

Afbeelding

Klantordergestuurde productie: de planning is heilig

De productie is klantorder gestuurd. Levering is meestal mogelijk binnen 2 á 3 weken. Het gaat hierbij vaak om minder grote ordervolumes, variërend van 500 tot 2500 stuks. De planning is heilig. Orders worden turn-key geleverd, eventueel tot en met plaatsing van de gevulde displays in de winkels.

 

Papieren dossier zorgt voor groeiend aantal nadelen

Schumacher gebruikt een ERP systeem als ondersteuning voor de primaire processen. Daarnaast werd met een papieren dossier gewerkt, met daarin allerlei specifieke informatie waar het ERP systeem niet in voorzag. Dit dossier volgde de order door het hele bedrijf. Het dossier kende een groeiend aantal nadelen: Het moest door steeds meer mensen behandeld worden, waardoor doorlooptijden toenamen. Ook de afstemming met de klant en externe partijen als grafische vormgevers vergde veel tijd, en versiebeheer gaf problemen. De behoefte aan een digitale oplossing groeide met de dag.

Artikel 3_45

Naast ict partner op infra, nu ook partner op het gebied van software

DataByte was al jaren de IT partner op het gebied van levering en beheer van de werkplekken en systemen. Toen wij aanboden om voor het dossier een digitaal systeem te bouwen riep dat bij Peter twee vragen op: Zij beheren al de infrastructuur, wil je bij dezelfde partij dan ook software laten maken? En als je alles in een hand legt, creëer je dan een zeker risico? Na wat indringende gesprekken hierover heeft Peter de opdracht aan ons tot vooronderzoek gegeven, gevolgd door het opstellen van het functioneel ontwerp. Vervolgens hebben wij het systeem gebouwd.

Project tool als aanvulling op het erp systeem: op elk moment, elke plek direct inzicht in het proces

Peter is enthousiast over het resultaat, de Project Tool (of PT): ‘’PT wordt door iedereen gebruikt, het is een essentieel bedrijfshulpmiddel geworden. PT is gekoppeld aan het ERP systeem, het haalt daar de basis informatie op waarna de projecten binnen PT verrijkt worden met allerlei andere informatie over de orders’’. Hoofdgebruiker van PT is het bedrijfsbureau, daarnaast wordt PT gebruikt binnen de studio, bij verkoop, productie en levering. PT bevat allerlei gestandaardiseerde informatie over actuele orders en wordt daarnaast als archief gebruikt, zodat bijvoorbeeld repeat orders efficiënt gepland kunnen worden. De informatie is altijd voor iedereen op digitale wijze beschikbaar, PT is een mooi voorbeeld van wat digitalisering een bedrijf kan brengen. Binnenkort start de vervanging van het ERP systeem, Peter voorziet dat PT tijdens deze vervanging wel wat gewijzigd moet worden, maar de toegevoegde waarde zal blijven bestaan.

Bent u geïnspireerd en wilt u met ons sparren over de mogelijkheden van digitalisering voor uw organisatie?

Bel 0167 544 544 of mail ons , we gaan graag met u in gesprek.

Artikel 3

Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.
Loading ...